יום רביעי, 26 בינואר 2011

מזל טוב לויקיפדיה, חוגגת 10


במסגרת קורס במדעי החינוך במאה ה- 21 למדנו שכבר בשנות השמונים צפה דניאל בל את חברת הידע ושיער כי הידע יהיה פתוח לכל ולא כל הידע יהיה נצור ושמור במוחו של האדם.
בימים אלו חגגה ויקפדיה עשר שנים. ולכן בחרתי לשתף ולחבר בין שני הדברים.


דניאל בל חזה בשנות השמונים את השינוי שבמעבר מחברה תעשייתית לחברה יותר תעשייתית. גורם השינוי העיקרי היה עלייתו של הידע האנושי המופשט כמשאב כלכלי, בצידם של משאבי טבע, אמצעי יצור ועבודה.
מה שהיה בבחינת חיזוי סוציולוגי וטכנולוגי הפך במהרה למציאות שבתוכה אנו חיים.
שינוי זה הוא מורכב ביותר ורב ממדים – מההיבט הקוגניטיבי של הפרט, דרך קהילות ולאום, ועד צביליזציות הפרושות על פני כל כדור הארץ (חן ויפה, 2009).
הביטוי החריף ביותר לשינוי זה הוא הפער בין כמות הידע האישי (המותנית בגודל הזיכרון וזמן הלמידה) וכמות הידע הציבורי הנצבר באופן קולקטיבי על ידי מיליארדי מוחות במשך זמן בעל ממדים היסטוריים.
זה הוא מהלך של דמוקרטיזציה שאין לו אח ורע בהיסטוריה האנושית.
האינטראקציה עם ידע כזה היא רב ערוצית ומגבירה את יכולת התקשורת באוכלוסיה בעלת שונות רבה.
קצב ייצור הידע הציבורי עולה בקצב לוגריתמי ואין סימן להתפוצצות ידע.



ב - 25 במרץ, 1995: וורד קנינגהם, מתכנת שפות מחשב אמריקאי, מעלה לשרת בפעם הראשונה את WikiWikiWeb – אתר שניתן לעריכה על ידי משתמשים מרובים. הוא גם מפתח תוכנת הוויקי הראשונה (ה-WikiBase), בשפת התכנות פרל. קנינגהם יצר את הקונספט כדי להקל על מתכנתים העובדים על פרויקט משותף, והעניק למנוע את שמו מהשפה ההוואית, שבה ויקי משמעו "מהיר".
1999: ריצ'רד סטולמן, אקטיביסט אמריקאי למען חופש התוכנה והמידע ברשת ומתכנם, יוזם את אנציקלופדיית התוכן החופשי בשם GNUPedia. הפרויקט, שעלה לרשת ב-2001 ושהכיל ערכים חופשיים מזכויות יוצרים בארבע שפות, נתקל בחיכוך עם הפרויקט המתחרה של ג'ימי וולס ולארי סאנגר, ה-Nupedia. בסופו של דבר חוברת GNUPedia לנופדיה ותורמת לבניית ערכיה כאנציקלופדיית מידע חופשי נטול זכויות יוצרים ופרסום.
2 בינואר, 2001: לארי סאנגר ובן קוביץ', מתכנת מחשבים ומפתח תוכנות ויקי, מנהלים שיחה היסטורית שתוליד את רעיון לוויקיפדיה. סאנגר מתלונן על הזמן הרב שאורך לכל ערך בנופדיה לעבור את אישור המומחה, כדי לוודא את אמיתותו, וקוביץ' מעלה את נושא אתרי הוויקי. הדיון מתפתח לפתיחת כתיבת ועריכת הערכים בנופדיה לכל "הליצנים ברשת", ועל המעלות והמגרעות שבכך.
15 בינואר, 2001: אתר ויקיפדיה, אנציקלופדיית המידע החופשי מבוססת מנוע הויקי, עולה לראשונה לרשת.
208 ביולי, 2003: ויקיפדיה העברית, הגרסה העברית של אנציקלופדיית האינטרנט החופשית, עולה לרשת. ב-9 ביולי נוצר הערך הראשון בשפה העברית: מתמטיקה. שלושה וחצי חודשים אחר כך כבר הגיעה ויקיפדיה העברית לערך ה-1,000 שלה.
20 לספטמבר 2004: הערך המיליון של ויקיפדיה הבינלאומית עולה לרשת, ובמפתיע – הוא בעברית, והוא על דגל קזחסטן. 
15 בינואר 2011: ויקיפדיה חגגה עשור, עם כ-15 מיליון ערכים ביותר ממאתיים שפות, מליון משתמשים רשומים ואינספור תורמים אנונימיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה