יום שני, 26 ביולי 2010

רכישת הקריאה

הקורא מיומן מפיק מידע מטקסט נתון באמצעות ניתוח המבוסס על ידע בתחומים שונים: גרפֵימי, מורפֵימי-צורני, סמאנטי-תוכני, פרגמאטי-מעשי, סכֵמתי-תבניתי ופרשני.
הנקודה הראשונה שבה הילד יכול "ללכת לאיבוד".
הקריאה מתרחשת בשלב הפענוח לפי רמזים חזותיים.רמה בסיסית של מודעות פונולוגית וידע על קשרי אות וצליל הם הכרחיים לתפיסת העיקרון האלפביתי. פענוח המילים מתרחש לפי רמזים פונטיים.
הפענוח כולל בהתחלה רק את האותיות הראשונות או האחרונות במילה: בית - בנה - ברך.
בשלב זה חייבת להיות מידה בסיסית של מודעות פונולוגית: צליל פותח, סוגר, חריזה, פרוק והרכבה (אנליזה וסינתזה).
נכתב לפימרכז פסג"ה, המדור לחינוך מיוחד תשס"ד).
אני מורה לכיתה א' ומאד רציתי לבנות ממשק שיוכל לקדם את תהליך רכישת הקריאה. לכן, את הממשק שבנינו במהלך הקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" יקדם את תהליך רכישת הקריאה באמצעות משחק של מודעות פונולוגית. על התלמיד יהיה לזהות את הצליל הפותח של התמונה לפי משפחה של תנועה שבחר.כדי שהממשק יתאים לתלמידים אשר מתקשים בתהליך רכישת הקריאה ולתלמידים אשר נמצאים בתהליך רכישת הקריאה. תופיע ליד התמונה גם המילה הכתובה (הערוץ החזותי) וגם תהיה הקראה של המילה (הערוץ השמיעתי).
כדי להשלים את האינטראקציה של התלמיד ברכישת הקריאה, אפשר שהתלמיד ישתמש גם בממשק של רוית ואריאל שהוא עוסק בחריזה.
ככל שיהיה שימוש רב יותר במודעות הפונולוגית, כך תהליך רכישת הקריאה של התלמיד יהיה קל ומהיר יותר.
מאד מקווה שאצליח ליישם את הממשק ותלמידי בשנה הקרובה יוכלו להנות ממנו.

שיר האותיות

4 תגובות:

  1. היי טלי
    אני כגננת לילדים בגן חובה עוסקת רבות בהכנה לכיתה א', וכמובן שיש עיסוק רב במודעות פונולוגית כדי להכשיר את הקרקע לקראת קריאה.
    במודעות פונולוגית יש פעילויות רבות ומגוונות כמו: זיהוי ובידוד של צליל פותח, וצליל מסיים, חלוקה להברות , זיכרון שמיעתי, חריזה ועוד.
    המודעות הפונולוגית חשובה מאוד לרכישת מיומנות קריאה וכתיבה.
    רכישת הקריאה: הילד צריך להיות מודע למבנה הצלילי של המילה בטרם ירכוש את הגרפמות המייצגות אותה.
    רכישת הכתיבה: המודעות הפונולוגית תייעל את התרגום של צליל נשמע לסמל כתוב. פרוק פונולוגי מדוייק יתמוך בכתיבה נכונה של המילה וימנע מצבים של השמטת אותיות.
    רציתי לומר לך שאני מברכת אותך על היוזמה ואכן חושבת שצריך להיות שיתוף פעולה בין גננות ומורות לא' כדי שתהיה המשכיות בלמידה מהגן לכיתה א'.
    הרבה הצלחה. רוית רוזן

    השבמחק
  2. טלי,
    שמי גלית והנני הלומדת לתואר שני במסלול ניהול ואירגון חינוכי.
    נהנתי לקרוא את הבלוג שלך לגבי רכישת הקריאה לילדים בכיתה א' וכי את מבינה כי הם זקוקים לגירויים ואמצעים נוספים פרט לספר-מחברת.
    נושא זה קרוב אלי מכיון שלמדתי כיתות א'-ב' בעיקר במהלך 25 שנות עבודתי.
    חזקי ואמצי!

    השבמחק
  3. שלום טלי,
    שמי גלית והנני סטודנטית לתואר שני במסלול מנהל וארגון חינוכי.
    התחברתי מאוד לגישה שלך בהוראת הקריאה והכתיבה כי יש להוסיף להוראה אמצעים נוספים פרט לספר-מחברת מכיון שגם אני מורה לכיתות אילו כבר 25 שנים.-ישר כח

    השבמחק
  4. טלי!
    כמוך גם אני מורה לכתה א'. אחת המשימות העיקריות שלנו במהלך השנה היא הקניית יסודות הקריאה והכתיבה.
    המוכנות של הילד העולה לכתה א' חשובה מאוד ואחת הסיבות לקשיים ברכישת הקריאה היא חוסר במודעות הפונולוגית, לכן חשוב מאוד לפחות בחודשיים הראשונים לעסוק הרבה במודעות הפונולוגית ולהשתמש במגוון אמצעים כמו דפי עבודה, משחקים שירים, סיפורים ועוד.

    השבמחק