יום שבת, 20 בנובמבר 2010

האם פייסבוק משתלט לנו על הרשת האינטרנטית?!?

פייסבוק מוכנה לכבוש את העולם הווירטואלי וייתכן שבכוונתה להפוך בעתיד מאתר אחד באינטרנט להיות רשת האינטרנט עצמה, כך שבעצם כל הגלישה שלנו תתחיל ותסתיים בתוך פייסבוק.

הקרב על הכתובות פייסבוק וגוגל אלו הן שתי ענקיות אינטרנט המתחרות עלינו הגולשים כבר זמן רב. בין הקרבות והסכסוכים ביניהן שמענו לאחרונה על כך שגוגל חסמה את האפשרות של משתמשי פייסבוק לחפש חברים חדשים דרך גוגל וליבא אותם מחשבון ג'ימייל אל פייסבוק. פייסבוק לא נשארה חייבת, ומצאה דרך לעקוף את החסימה של גוגל, ע"י שימוש בשרות המאפשר ליצא מידע מגוגל ומיועד למעשה לשימוש אישי. הקרב הוא למעשה על השליטה בספרי הכתובות של המשתמשים, המכילים מידע כמו שמות משתמשים, כתובות האימייל שלהם ועוד.

פייסבוק איננה נשארת חייבת וכדי להתחרות בחברת גוגל, החלה בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט שבמסגרתו הוטמע מנוע החיפוש בינג באתר פייסבוק. בהמשך הועמק שיתוף הפעולה כך שבינג עצמו יציע שירות שנקרא Bing Social ויתן באמצעותו תוצאות חיפוש מן הרשתות החברתיות, ובראשות פייסבוק כמובן. כל זה במטרה להתחרות במנוע החיפוש של גוגל ולשבור את המונופול של גוגל בתחום החיפושים. הרשתות החברתיות הן הצעקה האחרונה ברשת האינטרנט ולכן פייסבוק ומיקרוסופט עושות מאמצים להביא את בינג להיות מנוע חיפוש חברתי ייחודי, שיש לו יתרונות מעבר לזה של גוגל.
בימנו שיישום Web 2.0 בו הגולשים הם נותני הטון ברשת הרבה יותר מבעבר, ואנשים רוצים לטפח קשרים חברתיים ועסקיים באמצעות האינטרנט, הכוח האמיתי יימצא בסופו של דבר אצל החברה שתצליח ללכוד כמה שיותר גולשים ברשת החברתית שלה.

פייסבוק משיקה שירות מסרים
כשברקע עדיין רועמים הפגזים, פייסבוק מביאה השבוע את הקרב מול גוגל לדרגות חדשות. שבוע שעבר הודיעה פייסבוק במסיבת עיתונאים על השקת שירות העברת מסרים, שיחל בהדרגה בחודשים הקרובים. מייסד פייסבוק מארק צוקרברג הדגיש אתמול כי לא מדובר בשירות אינטרנט בלבד, אלא בפלטפורמה אחת שתשלב את כל דרכי התקשורת המוכרות לגולשים כמו הודעות טקסט, SMS, דואר אלקטרוני והודעות מיידיות. מערכת זו היא למעשה שידרוג רציני של מערכת המסרים של פייסבוק.
המטרה שפייסבוק הציבה לעצמה, היא להפוך את האימייל לפשוט יותר ולהוריד ממנו פיצ'רים. מחקר שעשתה החברה לקראת השקת השירות החדש, גילה כי בני נוער נמנעים משימוש במייל כי הוא רישמי מידי ומסובך - צריך למצוא את הכתובת של הנמען, לכתוב מהו הנושא ועוד. הצעירים כנראה מעוניינים בשירות מסרים פשוט ומהיר יותר, ופייסבוק מתכוונת לספק להם אותו.
מה שמייחד את פייסבוק בתחום הזה הוא שכל משתמש יודע מיהם החברים שלו, ולכן פייסבוק, שבה יש לנו כבר ממילא רשימת חברים, יכולה להתמודד עם תופעת הספאם, שהיא מן המטרידות ביותר בשימוש בדואר אלקטרוני.

עולם האינטרנט לאן?
ההתפתחויות האחרונות בפייסבוק מעלות את השאלה כיצד ייראה עולם האינטרנט בשנים הבאות? הפסימיסטים, או יש מי שיאמר הקנאים, צופים לפייסבוק כישלון ומדמיינים את עתיד האינטרנט ללא הרשת החברתית שכיום יש לה חצי מיליארד משתמשים. על פי תחזית אחרת, פייסבוק מכינה לנגד עינינו את הקרקע להשתלטות מוחלטת על רשת האינטרנט. כשבידיה רשת חברתית רבת משתתפים, שירות חיפוש הנתמך ע"י מיקרוסופט ועכשיו גם שירות דואר אלקטרוני נראה כי פייסבוק היא חלק מהחיים.

כפי שהדברים נראים, אכן הרשת החברתית פייסבוק משתלטת לאט ובזהירות על האינטרנט. בייחוד עכשיו כשיופיע בפייסבוק גם מנוע חיפוש וגם שירות מייל. נראה כי פייסבוק יהפוך לדף האינטרנט הראשי והמרכזי אצלנו במחשב וממנו נגלוש ברשת לשאר הצרכים שלנו.
יש החוששים לפתוח ולהשתמש במייל של פייסבוק, כיוון שככה כל חברינו ידעו עלינו הכל מהכל (יותר ממה שכבר הם יודעים עלינו, בזכות הפייסבוק). לדעתי האישית נראה כי השימוש במייל של הפייסבוק יהיה גדול ובהחלט רוב המשתמשים באתר ישתמשו גם במייל. נכון לעכשיו אני עדיין אשאר כמשתמשת נאמנה במייל של גוגל, אתן למייל של פייסבוק לרוץ ולהוכיח את עצמו, וכנראה שאז, כמו רבים וטובים, אשתמש גם במייל של פייסבוק.
כל שנותר לי לומר.... שיהיה המון הצלחה לפייסבוק ועד לאן יפליגו הרעיונות שניתן לעשות ולהשתמש ברשת החברתית

חידושי הפייסבוק, מתוך כתבה בערוץ 22

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה