יום חמישי, 14 באוקטובר 2010

'לו רק הייתי יודע אז את מה שאני יודע עכשיו' - מארק צוקרברג האיש שייסד את פייסבוק בגיל 19

פייסבוק משרתת היטב את הדור שכבר אינו ממתין בין המעשה לדיווח עליו, והחידושים האחרונים ברשת מאפשרים לקשר כל אתר, כתבה או טוקבק ברשת לפרופיל האישי באמצעות כפתור ה"לייק", או לדווח בכל רגע נתון איפה אתה נמצא ועם מי באמצעות אפליקציית Facebook Places. לפי "הרשת החברתית", הצעירים של היום מתחילים הכי מהר שהם יכולים, ולאט-לאט מגבירים את הקצב (דיוויד גלרנטר, 2010).

מארק אליוט צוקרברג הוא יזם ואיש עסקים אמריקאי, מייסד הרשת החברתית הפופולרית פייסבוק.
צוקרברג נולד למשפחה יהודית-אמריקאית בניו יורק, שם גדל. בשנות התיכון האחרונות עבר לפנימיית פיליפ אקסטר במדינת ניו המפשיר. לאחר סיום לימודיו שם קיבל הצעות עבודה מהחברות מיקרוסופט ו-AOL, לצורך פרויקט כתיבת תוכנות חדשות. אך במקום זאת, העדיף לגשת ללימודי פסיכולוגיה באוניברסיטת הארוורד.
צוקרברג המשיך בפרויקטים אישיים אף במהלך גם לימודיו באוניברסיטה. אחד מהם, אותו כינה "Coursematch", היה להקים תוכנה שתאפשר לסטודנטים מהארוורד לצפות ברשימה של סטודנטים אחרים באוניברסיטה, ואיתם לנהל אינטראקציה כלשהי. פרויקט אחר היה להקים אתר בשם "Facemash", בו יתאפשר לסטודנטים בהארוורד "לדרג" זה את זה, באפיונים שונים (כמו תמונות אחד של השני, ועוד). גרסה כזו של האתר הועלתה בשם התחום Facemash.com למשך ארבע שעות בלבד.
בסופו של דבר, צוקרברג החליט להעלות גרסה ניסיונית של פרויקט ה-Coursematch. הוא העלה אותו ב-4 בפברואר 2004 מחדר השינה שלו באוניברסיטה, כשהפעם קרא לו "הפייסבוק". האתר הצליח מאוד בקרב הסטודנטים. בשבועיים הראשונים להקמתו הצטרפו אליו שלושה סטודנטים שעזרו להפצתו בקרב השאר. לבסוף הוחלט להרחיב את האתר לאוניברסיטאות נוספות, בעזרתו של עמיתו לחדר השינה של צוקרברג, דסטין מוסקוביץ'. בתחילה האתר הגיע לסטנפורד, קולומביה וייל ולאחר מכן התפשט לשאר ליגת הקיסוס. כך יצא שעד הקיץ צוקרברג ומוסקוביץ' הפיצו את האתר ל-30 אוניברסיטאות ובתי ספר שונים.
כיום האתר פתוח לכול, ומאפשר הרשמה לכל המעוניין, לא רק לסטונדטים. הוא נמצא במקום השביעי בפופולריותו ברשת עם נתון של כ- 500 מיליון משתמשים רשומים. חברת המחשבים מיקרוסופט, שחשקה תחילה בצוקרברג כשכיר, רכשה כ-1.6% ממניות האתר.

בהחלט שיגעון "הפייסבוק" (והרשתות החברתית בכלל) תפס חזק ובעיקר בגלל שיש בידנו טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת לנו לעדכן את הסטטוס שלנו בכל רגע ומקום.. אך יחד עם זאת יש להשתמש ברשתות האלו באופן מושכל ולא להתמכר אליהן.

כדי לקרוא ביקורות שונות ומגוונות על הסרט "הרשת החברתית" לחצו על הקישור הבא:

http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,636,209,55342,.aspx

"הרשת הברתית"


והכתבה על הסרט ששודרה בערוץ 22 בתאריך 13 באוקטובר 2010

4 תגובות:

  1. "רשת חברתית" , אני ,בגילי המופלג בהחלט חושב שהתהליך אותו עוברת החברה הנו "אנטי חברתי" בעליל. הקשר בין התופעה הנקראת פיסבוק ולחברתיות הולך ומתרופף אך הקשר שלו ליצירת סטטוס קבוע של " לא חברתיות" הולך ומתחזק. אין ספק שככל שהשימוש בו מתרחב ( וכנראה מתרחב מאד.....) כך נגזלת מהדור המשתמש בו האופציה ליצירת life book, חים אמיתיים, קשרים "חברתיים" אמיתיים ושלא ישכנעו את עצמם המשתמשים הצעירים כי מנגנון זה רק "פותח דלתות" המאפשרות חיי חברה אמיתיים. מנגנון זה חוסם זאת בגופו ואפילו לא פותח צהר.
    חברים יקרים, תתעוררו, אל תתדאגו לפרנסתו של הבחור, הוא כבר הסתדר לכל חייו וחיי ילדיו, תתחילו לדאוג לעצמכם ותתחברו לחים האמיתיים.

    השבמחק
  2. הכל פנטסטי כל עוד זה בגבול הטעם הטוב... ובקשר למארק, כל אחד והכישורים (+מזל) שלו...

    השבמחק
  3. טלי את יודעת אני חושבת שרשת החברתית מאפשרת לי לשמור על קשר עם אנשים שלא באמת אני מעוניינת לראות פנים מול פנים אך עדיין חשוב לי לשמור אתם על קשר, זה מצחיק לחשוב על זה שגם מארק צוקרברג מהראיונות איתו סיפר שהוא אדם לא חברותי מעניין מה זה אומר עלינו היום על החברה שלנו....
    נתייחס על זה בעבודה שלנו... 

    השבמחק
  4. אני מסכימה לגמרי עם אנונימי שמעליי. ראיתי את ה"רשת החברתית" ועוד כמה סרטים לצפיה ישירה שעוסקים בנושא ואני חושבת שיש פה בעיותית לא פשוטה. דור שלם שגדל על נתק תחת הסוואה של חברות כנה. אי אפשר לפתח קשרי אנוש מאחורי מסך המחשב, זו דעתי לפחות.

    השבמחק