יום שני, 19 ביולי 2010

Web 2.0

Web 2.0 הוא מונח המתייחס לדור השני של שירותים באינטרנט. ווב 2 הוא אתרים המספקים פלטפורמה טכנולוגית לתוכן גולשים - יצירה ושיתוף של תכנים המועלים לרשת על ידי הגולשים עצמם.
את העולם של ווב 2 ניתן לאפיין כבעל רמה גבוהה של אקטיביות ושיתופיות בין בני האדם ליצירת קשרים חברתיים, לשיתוף בחוויות אנושיות, ליצירת מידע חדש והפצתו המהירה ולשיתוף פעולה. החידוש הממשי התחיל מאתרי התגיות.
ווב 2 יושם תחילה בארגונים, דבר שאפשר לארגונים השונים לדבר בשפה אחידה ולשתף מידע רלוונטי. כך הקלה ה"שיטה החדשה" על תפקוד הארגון וחסכה כסף רב על ידי תקשורת באינטרנט במקום פגישות הגוזלות זמן, שיחות טלפון רבות ומשאבים נוספים. הדוגמה הטובה ביותר לשימוש בווב 2 הוא אתר ויקפדיה.
Wikipedia היא אנציקלופדיית תוכן חופשי המשתמשת בטכנולוגיית ויקי ופועלת באינטרנט. "חופשי" פירושו חופשי לעיון ללא כל מגבלה, חופשי לעריכה וחופשי להעתקה ולהפצה (לקוח מתוך ויקפדיה).
במהלך הסמסטר השלישי אנו מתנסים בכתיבת עבודות בפלטפורמת "ויקפדיה". הכתיבה מעט שונה מהכתיבה שבה אנו רגילים לכתוב. בויקפדיה כל אחד יכול לשנות, להוסיף, לערוך את כל מה שכתוב. הפלטפורמה חוסכת את זמני הפגישה ומגשרת על המרחקים הפיסים בין כלל הסטודנטים. כל אחד מאיתנו התקבש לקרוא את אותו מאמר. כל אחד התבקש לכתוב סיכום על חלק מהמאמר, כך שלבסוף התקבל סיכום אחד. את התיאומים בינינו עשינו בדף השיחה, שם דנו על המאמר, והצפנו שאלות ותהיות.

ההתנסות בכתיבת פלטפורמת ווב 2 לימדה אותי כי כלי זה יכול לתרום רבות גם בבית-הספר. התלמידים יוכלו להגיש עבודות שונות שנכתבו בעבודת צוות. אני חושבת שעבודה זו יכולה לתרום לסובלנות האחד לשני, לסבלנות ולרכישת ידע האחד מהשני. בעיני זה יתרום לכל הדברים בזכות הצורך לתקן, לערוך וללמוד האחד מהשני. אך בגלל הדברים הללו יש צורך בהדרכה ובליווי של המורה כיצד ובאיזו דרך לעשות את הדברים.

אין לי ספק שאם הייתי מלמדת בכיתות הגבוהות הייתי מנצלת את הכלי הזה לצורך לימודי ותלמידיי ואני היינו מפיקים ממנו הרבה.

ההבדל בין web 1.o לבין web 2.0


תגובה 1:

  1. טלי היקרה,
    אני מסכימה איתך שהשימוש ב-WIKI מזמן כתיבה שיתופית חברתית, גיבוש, עבודת צוות ועוד.
    ה- WIKI מהווה אתר ידע הנכתב ונערך באורח משותף על ידי קבוצת משתתפים, הבוררים, מגדירים ומציגים לראווה את הטקסטים הנתפשים על ידם כבעלי חשיבות. ב"ויקי" כל גולש יכול לכתוב, למחוק, להוסיף ולהשאיר טכסט מילולי או גרפי העשוי להימחק תוך דקות. למעשה, ה"ויקי" מהווה גלגול של רעיון ההולך ומתפתח לאחר זמן, לכדי רעיון מגובש משותף.
    אני גם מסכימה במיוחד ששימוש בויקי מתאים לכיתות גבוהות בעיקר. יישומי ויקי מאפשרים לכתוב בסביבה שיתופית באופן שנוצרת ביניהם הידברות מתמדת המתגברת על מחלוקות. התהליך מאופיין בחתירה של כל הכותבים להגיע להסכמה על השיטה ולהסכמה על האיכויות והנורמות דבר שנוכל לצפות בעיקר בטווח הגילאים הבוגרים.
    בהצלחה.

    השבמחק