יום שלישי, 7 בפברואר 2012

זכויות יוצרים

זכות יוצרים היא ההגנה שניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה מפני שימוש בלתי מורשה ביצירה שהיא קניין רוחני שלו. חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 מגדיר את סוגי היצירות שעליהן חלה הגנת זכות יוצרים בסעיף 4 לחוק: "יצירה מקורית שהיא יצירה ספרותית, יצירה אמנותית, יצירה דרמטית או יצירה מוזיקלית, המקובעת בצורה כלשהי... תקליט." (מתוך ויקפדיה).
זכות יוצרים הנה זכות טבעית השייכת ליוצר, ומעניקה לו את הזכות להיות היחיד שיעשה בה שימוש, או יתיר בה שימוש לאחר. מן העבר האחר, אוסרת זכות היוצרים שימוש ביצירה על ידי מי שלא קיבל היתר לכך מאת בעליה. מהותה של זכות היוצרים ביצירה היא הזכות הייחודית לעשות ביצירה, או בחלק מהותי ממנה, פעולה, אחת או יותר, על פי טיבה. הסעיף מונה את הפעולות המותרות, בהן: העתקה, פרסום, ביצוע פומבי, שידור, העמדת היצירה לרשות הציבור, עשיית יצירה נגזרת, והשכרה. הכול על פי הקבוע בחוק בשים לב לאופי היצירה המוגנת מכוח חוק זכויות יוצרים.
המטריה המשפטית העוסקת בדיני זכויות יוצרים, נועדה להגן על זכות היוצר ביצירתו, באופן האוסר על אחר, לעשות שימוש ביצירה, ללא היתר. יש לדעת, כי דינו של איסור השימוש, חל על חלק מהותי ביצירה, כעל כולה, ולמפר לא תעמוד ההגנה שעשה שימוש "רק" בחלק מהיצירה.
התנאי השני דורש כי היצירה תקובע באופן כלשהו, כך שניתן יהא להוכיח את קיומה. קיבוע כאמור, יכול ויהיה בוידיאו, בכתב או בכל דרך מוחשית אחרת. יש לומר את הברור מאליו, כי יצירה שנותרה במוחו הקודח של יוצרה, אינה יצירה החוסה תחת הגנת החוק, ולשם כך על יוצרה לקבעה באופן חיצוני ומוחשי (מתוך אתר זכויות יוצרים).

1. זכות יוצרים על תמונה- לכל התמונות באתרי האינטרנט יש זכויות יוצרים. על פי החוק, זכויות היוצרים שייכות ליוצר או למי שהיוצר העניק לו זכויות יוצרים. זכותו של בעל זכויות יוצרים לאשר שימוש חופשי בתמונה שלו, או שימוש חלקי, למשל רק לאתרי אינטרנט, או להגביל כל הגבלה אחרת המתאימה לו. הגבלה יכולה להיות שימוש חופשי, בתנאי שלכל תמונה מצורף הקרדיט המלא של היוצר.

2. זכות יוצרים על מלל - גם למלל, קצר ככל שיהיה, יש זכויות יוצרים. החוק מאפשר לצטט מתוך טקסט, אך יחד עם זאת, חשוב לבדוק שהציטוט עומד בקריטריונים של החקיקה והפסיקה – כדי שלא יווצר מצב שבו הציטוט "מוציא דברים מהקשרם" או הופך את כוונת המשורר. חשוב גם לברר שהכותב המקורי לא הגביל את זכויות הציטוט – גם זו זכותו המלאה והמונופוליסטית של היוצר.

3. זכות מוסרית - לכל יוצר יש זכות מוסרית, שהיא זכות נפרדת, שאינה תלויה בזכויות היוצרים, שאינה ניתנת להעברה ושנשארת בידי היוצר. זכות זו היא הזכות להופיע כיוצר, ולוודא שהיצירה תוצג ללא עיוותים ובאופן שאינו פוגע ביצירה או ביוצר. גם לאחר רכישת זכות שימוש בתמונה – חשוב לדעת כי אסור לפרסם אותה כאילו צולמה על-ידי מישהו אחר. הדבר נכון גם לזכות ציטוט: אם מדובר בציטוט או במסגרת מאתר אחר, חשוב שיהיה ברור על פניו כי לא מדובר בחומר מקורי של האתר שמביא את הציטוט.

4. חלק מהותי של היצירה - יש טענה שמספר שינויים בתמונה המקורית מבטלת את זכויות היוצרים, אך אין דבר רחוק יותר מהמצב המשפטי הקיים, שלפיו כל מה שהיוצר צריך להוכיח הוא שהועתק חלק מהותי מהיצירה. אם נציין כדוגמה את התמונה המפורסמת של הצנחן בכותל, אז גם אם מעתיק התמונה יהפוך אותה לתשליל ויגזור ממנה רק את הנשיקה (בלי החיילים מאחור ובלי הדגל) ואפילו יבצע עוד שינויים כבירים אחרים – אם עדיין ניתן יהיה להבחין כי מדובר בגניבה מהתמונה הנ"ל, הרי שאין ספק כי מדובר בהפרת זכויות יוצרים.

5. זכויות יוצרים ופגיעה בפרטיות - לכל מה שנוצר באינטרנט יש זכויות יוצרים, ולפעמים יש גם זכויות נוספות.
(לקוח מתוך אתר ynet  ).

יש מספר סוגי העתקה מותרים מבלי לבקש רשות וזאת כאשר האיסור על ההעתקה יגרום לפגיעה בעקרונות סוציאליים חשובים ביותר. ניתן להעתיק מבלי לבקש רשות כאשר ההעתקה נועדה ללימוד עצמי, מחקר, בקורת ולמטרות עיתונאיות. על-פי חוק ניתן להשתמש בכ - 10% מהיצירה ואין פגיעה בזכויות יוצרים (ניתן לקחת עד שלוש דקות מסרט וידיאו, מיצירה כתובה ניתן לקחת כ – 1,000 מילים ומלחן מוסיקלי עד 30 שניות) (לקוח מתוך מצגת של מנחם דולינסקי).

אני בהחלט חושבת שחוק זכויות היוצרים זהו חוק חשוב  ומאד חשוב לכבד ולאכוף אותו.  
אפשר להקרין בכיתה סרטונים המופצים באתרים השונים הנמצאים ברשת, אבל חשוב לדעת שאם אנו רוצים לגבות את השיעור ולהוריד את הסרטון למחשב ולהקרין את הסרטון שהוא שמור מהמחשב ולא באופן ישיר מהאינטרנט, זו הפרה של זכויות יוצרים. בוודאי שאין להקרין סרטים בכיתה שהורדו באופן לא חוקי מהאינטרנט, אלא יש להקרין רק סרטים מקוריים. חשוב מאד לשמור על זכויות היוצרים ולהשתמש ביצירה באופן מושכל. יש תמיד להקפיד  לכתוב איזכור של מי כתב את היצירה ולהוסיף קישור מהיכן נלקחה היצירה (סרטון, קטע קריאה, תמונה וכד').
לאחרונה חוק זכויות יוצרים החלה להוריד אתרים שונים בהם ניתן היה להוריד סרטים, סדרות, תוכנות ושירים באופן לא חוקי. גם האתר הגדול ביותר בעולם להורדות (Megaupload) נסגר לאחרונה ומי שהקים ומהל את האתר נעצר. 
חישבו פעמיים לפני שאתם עושים שימוש ביצירה שאינה שלכם והקפידו על איזכורים וקישורים.





    




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה