יום חמישי, 3 בנובמבר 2011

בלוג למידה

בלוג, בעברית יומן רשת, הוא אתר אינטרנט, שבו נכתבות רשומות ("פוסטים") העוסקות בחוויות, חדשות ומאמרים, אשר תכניהם גלויים לגולשי האינטרנט לשם קריאה ובדרך כלל אף לתגובה.
בלוג-למידה, הנו אסופה של דפי ווב הכוללים מקורות, הדגמות ופעילויות לימודיות, המייצגות את התלמיד הכותב אותם ואת תהליך למידתו. היתרון העיקרי של כתיבת הבלוג הינו תיעוד של תהליך מתמשך בהתפתחות מקצועית, אישית ולמידה רפלקטיבית – הן בתהליך והן בתוצר.
הבלוג מאפשר ללומד לקיים תהליכי למידה מותאמים להדגשים אישיים מועדפים ובכך למידה אישית. כתיבת הבלוג יכול לסייע ללומד בלמידה אישית מעמיקה ומשמעותית, בהגברת מעורבות ומוטיבציה ובהבניית מודל למידה המתאים לחברת הידע (Gray, 2008).
השימוש בבלוג-למידה לאורך תהליך הלמידה מאפשר ללומד לקחת אחריות על למידתו, להיות מנהל הלמידה של עצמו, לקבוע את איכותה, מורכבותה, עומקה ורוחבה. בנוסף הבלוג מאפשר ללמוד גם לרכוש אסטרטגיות למידה ולפתח מיומנויות אורייניות דיגיטאליות ולהפעילן לצורך הכתיבה בבלוג ולקידום למידתו. באמצעות הכתיבה ניתנת לו ההזדמנות להיות יצרן ידע, אך גם שותף בבניית מאגר ידע שיתופי-ציבורי, ותורם להתפתחות למידתם של אחרים, על ידי מתן משוב והתייחסות לדבריהם. בנוסף, הכתיבה בבלוג מאפשרת ללומד להציג את תהליך התפתחותו כלומד, ללמוד ממנה ולהשתפר בהתמדה. כל זאת תוך העשרת עולמות הידע , קישור בין תיאוריה לניסיון אישי והפעלת סוגי חשיבה מסדר גבוה: ביקורתית ויצירתית ואסטרטגיות חשיבה מגוונות, המשפרות את למידתו (מתוך דבריה של דר' קורץ, 2010).

בפעם הראשונה שנתבקשתי לפתוח בלוג ולכתוב בו פוסטים מאד נבהלתי, ובכלל לא הצלחתי להבין מהי המשמעות, החשיבות והיתרונות הרבים שיש בבלוג. למרות שנחשפתי לכל הנאמר לעיל לפני פתיחת הבלוג, עדיין לא הצלחתי "ולהתחבר" לכתיבת הבלוג ולהבין את חשיבותו ומשמעותו הרבה. אכן "הפוסט", הראשון שלי היה בן שורה וחצי ואת הפוסט השני כתבתי רק לאחר כחודש. חששתי מאד מהכתיבה ובעיקר מהפרסום בפומבי. אני חייבת לציין שככל שהתנסיתי יותר בכתיבת הבלוג הצלחתי להבין ולהתחבר למשמעות הגדולה וליתרונות הרבים שיש בבלוג. עם הזמן החלו להופיע תגובות על פוסטים שונים מקהל קורא אשר אינו בהכרח עוקב אחר הבלוג שלי ואין מילים לתאר את התחושה על כל תגובה שנכתבה.
אכן הייתה התפתחות אישית בכל המובנים: הייתה למידה עצמית רחבה יותר, נחשפתי להרבה יותר מאמרים וכתבות בנושא התקשוב ובעיקר, תהליך הכתיבה שלי (הרפלקציה, חשיבה על חשיבה, ניסוח הכתיבה וכד') השתפר והתקדם מפוסט לפוסט.  

אני חושבת שזהו כלי חשוב מאד לתלמיד ולהתפתחותו האישית והלימודית. זהו כלי שיקנה המון ערכים וכלים גם מחוץ "לכותלי בית-הספר".
יתרונות הבלוג החינוכי:
אינטראקטיביות: שיתוף בין המורה לתלמיד ביצירת המשימה החינוכית תוך כדי ביצועה.
יתרונות החקרשת (WebQuest) הכוללות העברה מהנה של החומר, מיומנות חיפוש ברשת יוצרת תחושת בילוש מאתגרת אולם להבדיל ממנה בלוג אינו יחידה סגורה המועברת לתלמידים ומאפשר משוב. לבלוג יש מנהל יחיד, שלא כמו בפורום בו כל אחד הוא חבר שווה ערך בהודעות.
מאפשר שיפור השפה; מסייע לתלמידים בשיפור ביטחונם האישי הם חשים כ"נחשבים", "מועילים". מאפשר לכותב הבלוג ולקוראים אפשרות להגיב להעיר ולהאיר באופן חופשי ללא כל מגבלה (מהווה גם חיסרון).
תגובה לבלוג אחר – כאילו הייתה תגובה לעבודה של תלמיד אחר ו/או התייחסות לדברי האחר - סובלנות.
(מתוך וויקיפדיה, 2011).

 בכתיבת הבלוג, הלומד מתנסה בארגון ובניהול הידע האישי שלו וכן בהתמודדות עם מורכבות תהליכית. למעשה, הלומד יוצר מודל אישי המאפשר לו תיעוד דינאמי של למידה לאורך החיים.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה