יום שבת, 18 בדצמבר 2010

אחרי כולם: משרד החינוך מצטרף למהפכה

מכתב להורים - אאוט; אי-מייל מהמורה - אין - כל מורה יקבל תיבת דואר אלקטרוני אישית  (דן לביא, 2010)
 שנים אחרי שהחלה מהפכת האינטרנט משרד החינוך החליט שהגיעה העת שגם המורים ייכנסו לתחום. כ150-אלף מורים יקבלו החל מהשבוע הבא תיבת דואר אלקטרוני אישית ובאמצעותה יוכלו לשמור על קשר עם חבריהם לעבודה עם התלמידים וגם עם ההורים.

במשרד החליטו שהשם שיהלום את הפרויקט החדשני הוא "יונת דואר". המורים בפרויקט יקבלו גם גישה לפרטיהם של כל המורים בישראל באמצעות אלפון של כלל עובדי ההוראה בישראל שיהיה פתוח בתיבה. עוד יכלול השירות למורים תיבה אישית בנפח של 10 ג'יגה בייט אנטי וירוס שירות נגד פרסומות וחיבור לתוכנות האופיס של מיקרוסופט באינטרנט. את מערכי השיעור והמבחנים יוכלו המורים לאחסן בשרתים מיוחדים שיכילו עד 25 ג'יגה בייט למורה. כדי שהתלמידים לא יחדרו לשרתים ויורידו את המבחנים מראש במשרד החינוך מבטיחים כי כל השירותים יהיו מאובטחים.

אז דואר אלקטרוני יש אבל האם המורים ישתמשו בו? מנהלת מינהל תקשוב ומערכות מידע במשרד החינוך סופיה מינץ העדיפה שלא לענות על השאלה הזאת באופן ישיר והסתפקה בלומר ש"היום אולי לא כל הסבתות יודעות להשתמש באינטרנט אבל זהו חלק מהתהליך של יצירת קהילה פעילה ברשת."

את השירותים תעניק חברת מיקרוסופט שזכתה במכרז של משרד החינוך. המורים שכן ישתמשו בדוא"ל יצטרכו להיכנס לאתר אינטרנט מיוחד וממנו יתחברו אל התיבה האישית שלהם באמצעות סיסמה. התיבות גם ישמשו להעברת הודעות מהנהלת משרד החינוך ישירות אל המורים.

עוד הסבירה מינץ כי "באמצעות כלים אלה קבוצת מורים גדולה תהפוך לקבוצה דינמית וזאת כחלק מצעדים הנעשים כיום במשרד לקדם את עולם החינוך."
 
עכשיו, אחרי קריאת הכתבה שפורסמה בעיתון "ישראל היום", אני כולי "נפעמת ומתרגשת" מהעבודה שסוף סוף משרד החינוך מכיר בכלי המדהים שכולם משתמשים בו כבר כמה שנים טובות - האינטרנט. מעניין היכן היה הכלי הזה עד היום במשרד החינוך?!?!?
כאחת שעובדת כמחנכת במשרד החינוך ומשתמשת במייל ככלי תקשורת עם ההורים, אני חושבת שיש לזה המון ייתרונות (ניתן להעביר הודעות להורים במיידית, מפחית את כמות שיחות הטלפון וכד'). אך לצד הדברים החיוביים יש גם צד שלילי מאד בולט: ההורים אינם עושים סינון במייל ולכן מרשים לעצמם לכתוב ולומר כל מה שעולה בדעתם מבלי להעביר את הדברים באיזה שהוא פילטר. אני, כמורה, צריכה להחליט האם להגיב למיילים כאלו באמצעות המייל, באמצעות שיחת טלפון, באמצעות זימון לפגישה ואף לעיתים רחוקות גם לא להגיב כלל להורים. בנוסף אחד החסרונות הבולטים במייל מול התכתבות עם ההורים, שהכל מתועד ולכן יש לשקול טוב את ניסוח המייל.
מתוך שיחות, בחדר המורים, על נושא המייל מול ההורים עולים הרבה מאד התנגדויות מצד הצוות בשימוש בכלי זה (ולאוו דווקא מצד "הסבתות"). מקווה שאכן משרד החינוך יצליח להנחיל את השימוש במייל בקרב המורים, אך כפי הנראה תיווצר התנגדות רבה מצד העובדים. שיהיה בהצלחה...

5 תגובות:

  1. טלי שלום,
    כתבה מאוד מעניינת, לא ידעתי שגם משרד החינוך נכנס סוף סוף לענייני האינטרנט.
    אני רואה בתהליך זה התפתחות משמעותית מבחינה טכנולוגית, ויתרונות רבים שחלק מהם הוא אכן התיעוד כמו שציינת, ואפשרות של המורה להיות זמין עבור ההורים והתלמידים, בנוסף המורה יכול לפתוח את המייל מתי שהוא רוצה ולענות לפי בחירתו, זהו מייל של העבודה ולכן מחוץ לשעות העבודה המורה יחליט מתי להתעסק בענייני העבודה. כך גם יש למורה שליטה בנעשה והוא יכול לפרסם הודעות שונות עבור כל ההורים יחדיו.
    הנני חושבת שזהו רעיון מעולה.
    יולי

    השבמחק
  2. יולי,
    ראשית תודה על תגובתך!
    עכשיו נשאר רק עוד שלב אחד, שלב היישום. מעניין כמה מהמורים הוותיקים לא יחששו מהתקשורת עם ההורים באמצעות המייל. אכן מקווה שדרך זו תחל ובמהרה.
    טלי

    השבמחק
  3. אנו משתמשים בתקשורת עם הורים דרך מערכת אינטרנטית או דרך המייל וזו בעייה !
    אין בטחון שההורה פתח/קרא/הגיב/התעלם.

    צריך לדבר איתם פנים אל פנים או מקסימום טלפון.

    השבמחק
  4. אנחנו עובדים עם מערכת שנקראת סמארט סקול
    זו מערכת פדגוגית למורים הכוללת יכולות תקשורת עם הורים ותלמידים
    במערכת הזו כאשר אני שולחת הודעה להורים/תלמידים ישנה אינדיקציה אם ההורה/תלמיד קרא את ההודעה או לא.

    השבמחק
  5. רינה, האם ההורים והתלמידים משתפים פעולה עם המערכת?
    אנחנו גם כן נתחיל לעבוד השנה במערכת הזו אך כפי שכבר ציינתי בפוסט שלי האם גם המורים משתפים פעולה עם אתר זה? אשמח לשמוע את חווייתך מתוך התנסות במערכת מתוקשבת.

    השבמחק