יום שלישי, 14 בדצמבר 2010

מפת חשיבה

במסגרת הקורס "שיטות וכלי חיפוש מתקדמים" התנסנו בכתיבת ערך בוויקפדיה.
ההתנסות הייתה מענינית מאד, הן שצברתי ולמדתי ידע חדש והן ההתנסות בתוכנת הווקיפדיה.
אני כתבתי וערכתי את המושג "מפות חשיבה", לעיונכם...

מפת חשיבה
מפת חשיבה היא כלי לימודי שמשקף בצורה חיצונית את מה שמתרחש בתוך הראש שלך. אנחנו מתחילים במרכזו של עמוד ריק. אנו מחברים ענפים לתמונה המרכזית ומחברים ענפים מדרגה שנייה ושלישית לענף הראשון, השני וכך הלאה... (זיו, 2009). מפת מוח היא שיטה שמטרתה להעביר את החשיבה האורגנית של המוח אל הנייר. מפות מוח (או מפות חשיבה) משמשות אנשים לייצור רעיונות, בניית רשימת מטלות, סיכום שיעורים, ארגון חומרים, כתיבת רשימות, בניית שלד לסיפור, כתבות או סרטים. יצירת מפת מוח היא דרך רבת עוצמה לעשות את כל הדברים האלו ולהשתחרר מההרגל המגונה שיש לנו שהוא כתיבת בצורה לינארית העובדת בניגוד לדרך בה המוח שלנו עובד (קיטרו, 2009). מפות מוח החלו להתפתח בשנות השמונים ושמשו בעיקר בתי עסק, סופרים ואנשי רוח. בשנים האחרונות השיטה חוזרת ונכנסת לא רק לבתי עסק אלא גם לשוק הפרטי ועוזרת לאנשים לארגן את החיים שלהם (קיטרו, 2009). הענפים במפת החשיבה הם שיקוף של הדרך שבה המוח חושב. המוח קורן, הוא חושב מהמרכז ומתפזר לכל הכיוונים (כמו שמש ששולחת קרניים לכל הכיוונים) הענפים מעוגלים וסליליים ולא קווים ישרים, הם אורגניים וזורמים בחופשיות ולא קווים מבניים ואחידים. טוני בוזן הוא הסופר המוביל והמרצה הבכיר בנושא המוח והלמידה בעולם. הוא שינה את חייהם של למעלה מ 250 מיליון אנשים עם השיטה המהפכנית שלו של מפות החשיבה. המוח חושב על ידי דמיון ואסוציאציה - שיטה של חקר התת-מודע על ידי הפקת מילים ומחשבות שמתקשרות למילות מפתח. הסיבה שהשיטות המסורתיות של רשימות ושורות לא עובדת ולמעשה לא פרודוקטיבית היא מכיוון שאין לה את האסוציאציות (זיו, 2009).

הוספת מילה אחת לכל ענף
אחת הנקודות החשובות כשבונים מפת חשיבה היא שתהיה מילה אחת עבור כל ענף. למה? מפני שכשיש לנו מילה אחת, המילה האחת עם כל האסוציאציות שלה נשארת חופשית. אם שמים את המילים ביחד, הופכים את זה לנוקשה מידי. לדוגמה: אם אתה יוצר מפת חשיבה ואתה רוצה לכתוב טוני בוזן, אם תכתוב טוני בוזן על אותו הענף – זה כאילו שהדבקת את שתי המילים יחד עם דבק. אך אם תציב בוזן ואחר כך טוני, יש לך את החופש לשלוח ענפים החוצה הקשורים לאבי, אימי, אחיי, עם ההיסטוריה של השם וכו'... מילה אחת על כל ענף נותנת לך הרבה יותר חופש, הרבה יותר יצירתיות, הרבה יותר בהירות. באופן אידיאלי, אורך המילה צריך להיות באורך הענף, מהסיבה הפשוטה שאם מילה מוצבת ליד מילה והענף והמילה הם באותו האורך, אזי נקודת המפגש בין שתי המילים תהיה מאוד קרובה. שתי המילים נמצאות בחלל קרוב אחת לשנייה כלומר הן מחוברות. אם יש לך מילה קצרה על ענף ארוך ובהמשך עוד מילה קצרה על ענף ארוך, המילים אינן מחוברות (קיטרו, 2009). איננו משתמשים באופן מסורתי בצבעים כאשר אנו רושמים מפני שאומרים לנו בבית הספר לא לעשות את זה, כל המחקרים אומרים שזה צריך להיות בדיוק ההיפך, אנחנו אוהבים צבע (קיטרו, 2009). מפות החשיבה זהות בצורתן לצורה הפיסית של הנוירון (תא עצב). הנוירונים הם תאי עצב שאחראים על עיבוד, אחסון וידע. במוח האנושי יש כ 100 מיליארד נוירונים וכל אחד מהם יכול ליצור קשר עם בין 1,000 עד 10,000 נוירונים אחרים באמצעות קשרים הנקראים סינפסות (בעברית מסנפים). הפוטנציאל של המוח האנושי הוא אינסופי (זיו, 2009).

התחלת מפות חשיבה
מפות חשיבה התחילו בשנות השישים בזמן שטוני למד באוניברסיטה, ציוניו החלו לרדת וחומר הלימוד רק הוסיף וגדל. טוני החל לחשוב, "כיצד אני יכול לשפר את דרכי הלמידה שלי ואת ציוניי בלימודים?" בוזן הבין שישנו איזשהו חוט המחבר בין אופן חשיבתם של כל הגאונים הגדולים בהיסטוריה, והחוט המקשר הוא שכולם השתמשו במפות חשיבה כדי לשקף את מה שמתרחש במוחם בצורה חיצונית. הם השתמשו בתמונות ואסוציאציות בתרשימים שלהם, הם לא כתבו בצורה יבשה כמו שלימדו אותנו בבית ספר (התקיימה למידה פעילה).(זיו, 2009).

תרומת מפת חשיבה ללמידה
מפת מוח יעילה עושה שימוש בצבעים ותמונות על מנת לגרות את הדמיון וליצור אסוציאציות חזקות ורעיונות מורכבים יותר. כאשר מייצרים מפת מוח טובה היא יעילה יותר מכל סיכום שאי פעם תכינו לעצמכם (ניהול ידע). בגלל השימוש בכלים ויזואליים המוח שלנו זוכר לטווח ארוך יותר את הנושאים (קיטרו, 2009). בניגוד לכתיבה רגילה בה אנחנו כותבים רעיונות האחד אחרי השני, במפת מוח אנחנו כותבים את הנקודות שלנו בצורה חופשית-אסוציאטיבית. הדרך הפשוטה ביותר להתחיל מפת מוח מוכרת לרבים מאיתנו מתקופת בית הספר היסודי: שמש אסוציאציות. במרכז הדף רושמים את הנושא ואז מותחים קוים מהנושא ועליהם רושמים את הנקודות שלנו. לאחר מכן מותחים עוד קווים מכל רעיון וממשיכים לפתח אותו (קיטרו, 2009). טוני בוזאן הגיע למסקנה ששיטות הלימוד המסורתיות שמלמדים בבתי הספר בעולם אינן מותאמות לדרך פעולתו הטבעית של המוח האנושי ושהלמידה צריכה להיות קלה ומעניינת ביותר עבור כל ילד. לטענתו אין ילדים "שאינם" מסוגלים ללמוד או להצטיין בלימודים, כל מה שצריך זה להדריך אותם בצורה נכונה כיצד לנצל את פוטנציאל המוח שלהם בצורה הנכונה (זיו, 2009).

כיצד לבנות מפת חשיבה
השלב הראשון ביצירת מפות מוח הוא בחירת הנושא. המטרה פה היא כמות ולא איכות. אין מסננים, פשוט מוציאים כל דבר שנראה לכם נכון. ההמלצה של טוני בוזאן היא לכתוב מילה אחת על קו אחד ואם יש צורך בעוד מילים מותחים קו מן המילה הראשונה (קיטרו, 2009). כמה נקודות שישי לשים לב בבניית מפת חשיבה 1. צבעים - בחרו את קשת הצבעים שלכם ובנו שפה של צבעים. יכול להיות שתחליטו שהצבעים מסמנים חשיבות, סוג מסוים של רעיונות, או אולי הצבעים יסמנו היררכיה. ככל שתייצרו יותר מפות מוח כך שפת הצבעים שלכם תתפתח. 2. תמונות - איפה שאפשר הכניסו תמונות. תמונה מעוררת לא רק את החלק האינטלקטואלי במוח אלא גם את החלק האינטואיטיבי. ההקשרים המחשבתיים עשירים יותר כאשר משתמשים בתמונה ולא פעם פרטים שמופיעים באופן ויזואלי לא מתפרשים כראוי במילה. לדוגמה, המילה טירה מעוררת אסוציאציות מסוימת כאשר היא מופיעה כאוסף של אותיות. כאשר יש לנו תמונה של טירה אז אנחנו רואים גם את הצריחים והדגלים, את הגשר ואולי שומרים (קיטרו, 2009).
לאחר שסיימתם לבנות את מפת החשיבה, מתחילים לעבור על הרעיונות שנוצרו ולמתוח מהם קווים ולייצר עוד רעיונות הקשורים אליהם. בשלב הזה תוכלו לסדר את הצבעים שלכם ולפתח את שפת הצבעים בצורה טובה יותר. אתם תבחינו, כאשר תחזרו למפות המוח שלכם לאחר תקופה שהמוח שלכם זוכר את הצבעים ואת הנקודות שהעליתם בצורה חדה מאוד (קיטרו, 2009).

סיכום המפה
המפה הסופית מהווה למעשה תכנית פעולה. מה שמתקבל הוא מוצר יעיל הרבה יותר מהרשימות הקלאסיות. ראשית, מפת המוח ממפה בצורה נכונה יותר את המוח שלכם ואת תהליך החשיבה. אף מפה, גם אם תכתב על אותו הנושא, לא תראה דומה בין אדם לאדם. העובדה שמדובר בדבר אישי מאפשרת למוח שלנו להתחבר למידע ולזכור את ההקשרים של המילים במשך שנים. המילים הופכות להיות מילות מפתח וכל אחת תפתח בפניכם את כל הרעיונות שהיא מכילה. הדבר החשוב ביותר ביצירת מפת מוח הוא שמדובר בדרך מהנה לייצר רעיונות וליצור דברים. חשיבה לינארית היא נחמדה אבל היא לא הדרך בה אנחנו חושבים. כאשר אנחנו עובדים עם המוח שלנו ולא דורשים ממנו לחשוב בצורה שחונכנו, התהליך הופך לקל (קיטרו, 2009).

מפת חשיבה במחשב
לאחר 4 שנות פיתוח טוני בוזאן וצוות המתכנתים שלו הצליחו ליצור תוכנה אידיאלית עבור יצירת מפות חשיבה. לתוכנה קוראים imindmap . התוכנה נותנת תחושה של כתיבה וציור עם עפרון, אתה יוצר מפת חשיבה מורכבת תוך זמן קצר ביותר והיתרון הוא שאתה יכול לבצע בה כל שינוי שתרצה בקלות (כשאתה מצייר מפת חשיבה על דף אתה צריך להשתמש בצבעים או טושים ובמקרה שטעית או שאתה רוצה לשנות משהו, אתה "פוגם" בחדות ובניקיון של הציור או שאתה מתחיל מהתחלה עם דף חדש) (זיו, 2009). כאשר עובדים על נייר, יש צורך לצייר את המפה מחדש ולסדר רבים מהרעיונות בצורה היררכית. במחשב זה קל יותר כי התוכנות מאפשרות פשוט לגרור מילה אחת ולהפיל אותה אל תוך מילה אחרת כדי ליצור את ההיררכיה (קיטרו, 2009).

המלצה לתוכנות מיפוי חשיבה (מבוסס על הבלוג של Rich Text Editor, 2009)
  • iMindMap היא תוכנה קניינית מבית היוצר של טוני בוזאן, האיש שלזכותו נזקפת ההתעניינות המחודשת במפות חשיבה. התוכנה הזו מרשימה מאד בתכונותיה ועמוסה באפשרויות ההופכות אותה לכלי עוצמתי מאד. עם זאת, יתכן שעבור משתמשים רבים הזקוקים בסך הכל ל"ניעור" מחשבתי קטן, תוכנה זו תהיה מורכבת ועמוסה מדי.
  • Freemind היא תוכנת קוד פתוח ותיקה ופשוטה. יש הטוענים שהממשק שלה לא מושך במיוחד ודווקא בסוג זה של כלים ראוי שהממשק יהיה מעניין יותר וישתתף גם הוא בתהליך עידוד היצירתיות. לזכותה יאמר שהיא קלה להתקנה ופשוטה להפעלה.
  • PersonalBrain היא תוכנה המציעה ממשק מעולה ומגוון אפשריות לשרטוט מפות מחשבה מורכבות. השימוש בה דורש לימוד והתנסות מסוימת, אך התגמול שווה את המאמץ. לתוכנה גרסה בסיסית בחינם וגם גרסה רבת-אפשרויות בתשלום.
  • XMind היא תוכנת קוד פתוח שגם כן מציעה גרסה בסיסית בחינם וגרסה מורחבת בתשלום. הגרסה החינמית נוחה מאד לעבודה.
  • bubbl.us היא תוכנה וובית צבעונית ועשירה המציעה יצירת מפות מחשבה לבד או בשיתוף עם משתמשים אחרים.
  • Mindomo היא תוכנה וובית נוספת בעלת ממשק מורכב יותר מ-bubbl.us. גם תוכנה זו מציעה גרסה בסיסית בחינם וגרסה מורכבת יותר בתשלום חודשי.

ביבליוגרפיה

1. זיו, א' , (2009). יוצר מציאות.
2. קיטרו , ז' , (2010), המוח שלכם הוא מפה.
3. (2009) Rich Text Editor
4. iMindMap Mobile Pro - Available from iTunes Now

תגובה 1:

  1. שמי תמי ,במסגרת הקורס תקשוב ולמידה התבקשנו לבקר בבלוג, בחרתי בבלוג שלך משום שמפת החשיבה הזכירה לי תרשימי זרימה שאנו נוהגים לערוך בעיקר בנושא אינטגרטיבי,יהיה מעניין לעשות זאת בעזרת המחשב.
    תודה לך על המידע
    בהצלחה בלימודים

    השבמחק